Kuntosali

Kuntosali. Hyvin monet ovat kuulleet kyseisestä harrastuksesta sekä myös testanneet sitä itse. Mitä kuntosalilla käyminen käytännössä on ja mitä se harrastajaltaan vaatii?

 

Kuntosali harrastuksena 

Kuntosali on monille tuttu harrastus. 2010-luvun puolivälissä maailman valtasi niin sanottu fitness-buumi ja joka paikassa puhuttiin kuntosalilla käymisestä. Ainakin puolet lähipiirin ihmisistä myös lähtivät kokeilemaan tätä harrastusta ja yhtäkkiä se oli kaikkien puheenaiheena.

Totuus kuitenkin on, että ihmiset ovat kulkeneet kuntosalilla jo vuosia. Vasta muutamia vuosia sitten se kuitenkin nousi enemmän kaikkien tietoisuuteen ja ihmiset hoksasivat, ettei se ole vain kehonrakentajille. Sen sijaan harrastus sopii kenelle tahansa, kunhan terveys pistetään ensimmäiseksi ja liikkeet katsotaan ja opetellaan huolellisesti ammattilaisen opastuksella. Kuntosali vahvistaa lihaksia ja sopii erinomaisesti erilaisille ihmisille. Esimerkiksi toimistotyötä tekeville kyseinen harrastus on erinomainen, sillä sen avulla saadaan liikettä esimerkiksi jumiutuneeseen hartiaseutuun. 

Kuntosaliharrastus herättää kuitenkin paljon kysymyksiä liittyen vaatteisiin, varusteisiin, ravintoon sekä liikuntamäärään. Tämä artikkeli käsittelee muutamia usein käsiteltyjä aiheita. 

 

Kuntosali – Koti vs sali

Varsinkin koronaepidemian myötä ihmisten saliharrastus siirtyi saleilta koteihin. Tämä herättääkin varmasti paljon kysymyksiä siitä, onko kotona mahdollista saavuttaa samanlaisia tuloksia kuin salilla. Kysymystä kannattaa punnita siitä näkökulmasta, minkälaiset tavoitteet itsellä on. Jos tarkoituksena on pudottaa painoa, onnistuu se kätevästi myös kotoa käsin. Jos taas tarkoituksena on kasvattaa mahdollisimman suuret lihakset, tarvitaan tähän yleensä sali. Sali on monille ihmisille erinomainen vaihtoehto sen takia, ettei kotiin tarvitse ostaa niin paljoa omia tarvikkeita. Kuntosalilta löytyy myös painoja monen sadan kilon edestä, joten kun harrastus etenee ja lihakset kasvavat, löytyy salilta tarpeeksi haastetta myös edistyneemmille harrastajille.

Toki ei voida kieltää, etteikö harrastaminen kotona olisi myös hyvästä. Jos ei halua ostaa kotiin isoja laitteita tai paljon painoja, voi kotona olla muutaman käsipainon, kahvakuulan sekä kuminauhojen valikoima. Tätä voi hyödyntää, jos salille ei ole mahdollista mennä tai vaikka reissussa. Esimerkiksi kuminauhojen avulla saa erinomaisen treenin ja nämä nauhat sujahtavat hyvinkin pieneen tilaan helposti. Saliharrastuksen kanssa kannattaa siis punnita omia tavoitteita, mutta kotiin ei kannata jäädä siksi, että kokee, ettei salille uskalla tai kehtaa mennä. Saleilta löytyy paljon erilaisia ja monen tasoisia harrastajia. 

 

Vaatteet ja ravinto 

Toinen kysymyksiä herättävä asia liittyy usein vaatetukseen sekä ravintoon. Vaatteiden suhteen ei todellakaan kannata stressata. Salille kannattaa hankkia hyvät ja joustavat, hikeä hylkivät housut sekä paita. Jos salikertoja kertyy useita joka viikko, voi vaatteita ostaa useampia, jolloin edellisen käyttökerran vaatteita ei ole pakko olla heti pesemässä. Kalliisiin vaatteisiin ja kenkiin ei ole pakko heti panostaa, vaan niitä voi ostaa tarpeen ilmetessä. 

kuntosali

Ravinnon voi sanoa olevan saliharrastuksen suhteen tärkeämpi keskittymisen kohde kuin vaatteet. Jos saliharrastuksen myötä haluaa kasvattaa lihaksia, tulee ruokavalion olla kunnossa, jotta energiaa riittää treenaamiseen sekä lihaksien kasvuun. Jos terveellinen sekä salille sopiva ruokavalio ei ole itselle tuttu, kannattaa sellainen koostaa personal trainerin avulla. Näin ruokavalioon saadaan tarpeeksi oikeita ruoka-aineita ja varmistetaan, ettei kovalla työllä kasvatettavat lihakset häviä esimerkiksi ruokavalion kalori- tai proteiinivajeen takia.

 

Treenaamisen tiheys sekä ohjelma 

Kuinka usein siellä salilla tulisi sitten käydä? Tähän vaikuttaa omat tavoitteet sekä aikataulu. Liian rajusti ei kannata aloittaa, jotta harrastus ei tyssää kuin seinään parin viikon harjoittelun ja totaalisen väsymisen jälkeen. Aloittelijoille 1-3 kertaa viikkoon salilla on sopiva määrä. Edistyneemmät treenajat käyvät salilla jopa 6 kertaa viikossa, mutta itseään ei tule koskaan verrata muihin. Kaikki edistyneimmätkään treenaajat eivät välttämättä käy joka päivä salilla, vaan toisille voi sopia paremmin muutama treenikerta viikkoon.

Ohjelma kannattaa koostaa alkuun personal trainerin kanssa. Liikkeet kannattaa myös opetella läpi ammattilaisen kanssa, sillä vääränlaisilla tekniikoilla voidaan saada myös tuhoa aikaan. Oman tietotaidon sekä tekniikan kehittyessä ohjelmia voidaan keksiä myös itse ja ottaa treenaamiseen mukaan lisää rentoutta. 

Yksi tärkeä seikka saliharrastuksen kanssa on muistaa lepo. Ilman tarpeellista lepoa sekä unta lihakset eivät kasva, vaan keho voi mennä jopa ylirasitustilaan. On tärkeää pitää kiinni lepopäivistä, syödä tarpeeksi sekä nukkua tarpeeksi pitkät yöunet, jotta kehitys pysyy nousujohteisena sekä mielekkäänä. 

Jos kuntosaliharrastuksen oheen kaipaa muunlaisia harrastuksia, tarjoavat nettikasinot erinomaisen pakokeinon. Nettikasinomaailman tuhannet erilaiset pelit sekä Zimpler tekevät pelaamisesta helppoa ja hauskaa. 

 

Oletko koskaan kokeillut aikidoa?

Kamppailu- ja itsepuolustuslajit

Kamppailu- ja itsepuolustuslajit. Nämä kaksi sanaa saavat toiset innostumaan ja toiset varpailleen. Kyseessä on kasvassa määrin suosiota keräävä laji taikka lajit. Joidenkin mielestä kamppailulajit eivät ole sama asia kuin itsepuolustuslajit. Osaltaan tämä on kyllä tottakin, sillä kamppailulajeissa pyritään voittamaan toinen osapuoli kilpailu- tai harjoittelutilanteessa, kun taas itsepuolustuksen pääasiallinen käyttötarkoitus on harjoitteluhallien ulkopuolella. Lajeissa on kuitenkin myös paljon samaa, sillä kummassakin tarkoituksena on puolustaa itseään sekä pyrkiä ratkaisemaan tilanne itseä miellyttävällä tavalla. 

Kamppailu- ja itsepuolustuslajit ovat lisänneet suosiotaan viime vuosina ja lajeja löytyykin jo hurjan monia. Toinen harrastus joka on kasvattanut suosiotaan on netissä pelaaminen. Esimerkiksi kasinoille pääsee pelaamaan missä ja milloin vain ja kannattaakin käydä tutustumassa netistä löytyviin kasinoihin. Tälläinen viihde on hyvä vastapaino fyysisille aktiviteeteille kuten kamppailu- ja itsepuolustuslajeille. Kerromme näistä sekä oikean lajin valinnasta lisää seuraavissa kappaleissa sekä sivuston muissa osioissa. 

 

Kamppailu- ja itsepuolustuslajit – mitä kaikkea on tarjolla?

Kamppailu- ja itsepuolustuslajeja on tarjolla tätä nykyä hyvinkin monia ja uusia putkahtelee sitä mukaa, kun edellisiä kehitetään ja niistä muokkautuu uusia alalajeja. 

Kamppailulajeista tarjontaa löytyy hyvin paljolti ja näissä pääasiallisena tarkoituksena on kilpailu sekä toisen henkilön voittaminen. Kamppailulajeissa ottelu tapahtuu yleensä siihen tarkoitetulla areenalla ja ottelua seuraa tuomari. Kamppailulajeja löytyy ainakin seuraavanlaisia: taekwondo, taido, vapaaottelu, kickboxing, lukkopaini ja jujutsu. Kamppailu- ja itsepuolustuslajit

Itsepuolustuslajeissa ajatuksena taustalla on itsensä puolustaminen yllättävissä tilanteissa, esimerkiksi hyökkääjältä tai varkaalta. Itsepuolustus eroaa kamppailulajeista siinä mielessä, että ottelu voi tapahtua missä tahansa eikä varsinaista otteluareenaa ole. Ottelu voi olla epätasapuolinen ja törkeäkin, sillä sääntöjä eikä tuomareita ole. Itsepuolustuslajeja ovat muun muassa aikido, krav maga sekä senshido.

 

Kamppailu- ja itsepuolustuslajit – miten valita itselle sopiva laji?

Kamppailu- ja itsepuolustuslajeja riittää joka lähtöön ja lajin äärelle vasta saapunut saattaa hämmentyä valtavasta tiedon määrästä sekä lajien paljoudesta. Mitään hätää ei kuitenkaan ole, sillä apu on lähellä! Tärkeintä on miettiä, mikä itselle on tärkeää ja tottakai myös sitä, mitkä lajimahdollisuudet sijaitsevat itselle sopivalla etäisyydellä.

Asiaa kannattaa lähteä purkamaan siitä näkökulmasta, onko enemmän kiinnostunut urheilusta/liikunnasta, kilpailusta vai mieltä tyhjentävästä lajista. Liikuntaa saa kyllä melkeinpä joka lajissa, mutta osassa lajeista mukaan tulevat myös fyysiset ruhjeet. Kannattaa pohtia, onko kiinnostunut enemmän kilpailusta vai itsepuolustuksesta. Kilpailuolosuhteet pysyvät samana tuomareiden sekä areenoiden ansioista, mutta itsepuolustuksessa omaa vastaottelijaa ei voi valita, eikä kukaan ole valvomassa taistelun tasapuolisuutta. 

 

Kamppailu- ja itsepuolustuslajit – opettajan valinta

Uuden harrastuksen aloituksessa kannattaa panostaa myös opettajan sekä harrastuspaikan valintaan. Onko opettajalla minkälainen koulutustausta, onko hän itse opiskellut kyseistä lajia ja kuinka pitkään? Jos tarkoituksena on valita kilpailemiseen keskittyvä laji, kannattaa myös opettajalta löytyä kilpailutaustaa, jolloin hän parhaiten ymmärtää oppilaitaan sekä osaa tukea oikealla tavalla kilpailupolulla. 

Toki myös harrastuspaikalla on merkitystä. Minkälaisissa tiloissa toimitaan ja ovatko tilat hyvin ilmastoidut? Onko lajissa käytettävä areenamateriaali nykyaikainen ja turvallinen? Kuinka pitkään kyseinen paikka on ollut pystyssä ja löytyykö joukosta samanhenkisiä ihmisiä? Jos esimerkiksi tarkoituksena on nousta alan huipulle kilpailuissa, samanhenkiset ja samaan tavoitteeseen pyrkivät kanssaopiskelijat toimivat hyvänä motivaationa. Ennen uuden harrastuspaikan valintaa on erittäin suositeltavaa käydä tutustumassa paikkaan ja osallistua esimerkiksi yhdelle irtotunnille tai seurata sitä, jos se on mahdollista. Näin paikasta on voi saada mahdollisimman monipuolisen kuvan. 

Harrastuksia voi hakea myös nettikasinoiden parista. Zamsino listaa uudet kasinot, jotka tarjoavat jännittäviä bonuksia sekä laadukkaita pelivalikoimia. Näiden parissa viihtyy pelaaja kuin pelaaja! Betsson on myös todella laadukas nettikasino. 

 

 

Oletko kuullut sumopainista?